Internationell inköpsekonom - Praktikplats - Monki

Hej ! Det hade vart kul om du kunde skriva lite mer om din utbildning. Jag har kollat på den på yrkeshögskolan, är det den du läser? För jag undrar lite hur den verkar, om det känns som att det kommer leda till något bra, är också intresserad av att inrikta mig mot textilbranchen så därför hade jag gärna velat veta om den känns inriktad mot mer industribranch eller att den är bredare? Är det roligt, hur gamla är folk som läser? Berätta allt :)

Många frågor har kommit på bloggen runt min utbildning, kanske dags att jag berättar lite! Ja, jag läser till internationell inköpsekonom på Yrkeshögskolan Göteborg. Att utbildningen är bäst finns det inga frågor om då den vann pris för bästa Yrkesutbildning i Sverige för några veckor sen. Jag vill precis som du Jen jobba med inköp inom konfektion. Jag sökte tre utbildningar, Proteko Borås, Fei Strategisk inköpare och den jag går idag. Kom in på alla men något på Molinsgatan gav mig en bra känsla, trots att den är mer industriellt riktad. Har du erfarnhet sen innan som du kan använda vid sök av praktikplatsen sen under Lia periodem (lärande i arbete) ser jag inte utbildningens något mer industriella riktning som ett hinder. Jag lyckades få praktikplats på MONKI (H&M koncernen) börjar 7 maj, en annan tjej på Stylein och min älskade Carro är på ett stort modehus i Australiens AS WE SPEAK. Jag tror att man kan bli inköpare inom vadsomhelst efter den här utbildningen, bara man har lite jävla anamma och mål. Ingen bransch som det är läge att vara blyg i om man säger så! Hmm.. va kan jag säga mer. Utbildningen är väldigt rolig och jag har lärt mig massor på relativt kort tid. Väldigt positivt är att vi läser mycket på engelska, då yrket kräver en viss kunskap i "branschspråket", oftast arbetar man ju inte med leverantörer i sverige. Ålder är allt från 20 till +40, alla har olika bakgrunder och egenskaper att bidra med. En sista sak som är viktig att förstå när man börjar den här utbildningen är att den är otroligt intensiv. Vi går i skolan mån-fre och heldagar(09-16) i stort sett varje dag. De nästkommande veckorna har jag en tenta varje vecka och så har det även sett ut veckorna tidigare. Tentor blandat med inlämningar och heldagar i skolan kräver en del plugg på fritiden om man säger så. Tror jag summerade utbildningen ganska bra, skriv igen annars!

Ne nu ska jag sova, skola imon! ♥



Kommentarer
Postat av: Julia

Låter väldigt roligt. Och grattis till praktikplatsen, vilken chans! xx

2012-04-12 @ 15:48:52
URL: http://ytligtgemytligt.devote.se
Postat av: Jen

Hej igen! Jag tycker att den här utbildningen verkar såå bra och rolig och härom dagen fick jag reda på att jag ska gå och göra ett test hos dom, det gjorde mig både jätteglad och nervös.. Vad är det för prov?! Det står att det är i svenska och engelska, jag är så nervös att jag inte ska kunna tillräckligt mycket, har läst ekonomi, men det var ju ett tag sen.. .



Ditt förra svar var jättehjälpsamt hoppas du orkar svara på detta ockdå



tack på förhand

kram

2012-05-19 @ 07:42:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0